الإضاءة مهمة في التصوير ، من دون ضوء لا وجود
للتصوير . هناك طرق كثيرة لإضاءة موضوع التصوير ،
قبل التطرق لأنماط الإضاءة في تصوير الاستوديو ،
من المهم التعرف على أنواع الإضاءات وكيفية عملها
وطريقة إعداد الإضاءة في الاستوديو .
Light is a requirement in photography. Heck,
without light, you have no photograph. There are
many different ways to light a subject as you
shoot in a studio and as you begin to work with
lighting patterns and light setups, you will find
that there are many different lighting uses for
strobes in a studio.
Key Light الإضاءة الرئيسية
تعد المصدر الرئيسي للإضاءة ، وتكون الأكثر كثافة من
بين باقي الإضاءة المستخدمة ، فهو الذي يشكل
الشخص أو الموضوع في الصورة ، كما يجب أن يسقط
ضوءها على وجه الشخص بغض النظر عن موضعه.
A key light can be better described as your main
source of light on a set. It should also be the light
with the highest intensity of all of the lights being
used. Your key light will be what shapes your
subject in the image and should fall on your
subject’s face no matter the position your subject
is posed.
Positioning Your Key Light
موقع الإضاءة الرئيسية
يجب أن تكون الإضاءة الرئيسية قريبة من الموضوع ،
لكن خارج إطار الصورة . للمبتدئين أسهل طريقة أن
توضع يمين الكاميرا بزاوية 54 درجة ، تذكر الإضاءة
الرئيسية يجب أن تضيء وجه الشخص دائماً .
You will want your key light to be close to your
subject, but just far enough out of the frame of
your image. A good starting point is usually to
the right of the camera at a 45-degree angle,
but it really depends on the result you are aiming
to achieve. Just remember, the key light should
light your subject’s face .
Fill Light الإضاءة المكملة
هي مصدر ضوء يستخدم لملء الظلال الناتجة عن
الإضاءة الرئيسية ، لكن من دون تشكيل ظلال حادة
أخرى بالإضاءة نفسها ; لهذا دائماً تستخدم مع مشتت
أو سوفت بوكس . أو بإستخدام عاكس للتوفير .
A fill light is a light source used to fill in shadows
caused by other lights (mainly a key light),
but without creating harsh shadows of its own.
This is why your fill light should always be
diffused.
Fill Light Sources
مصادر الإضاءة المكملة
العواكس (ريفلكتر) . – إضاءة أخرى (فلاش) .
السقف والجدران . – الملابس .
-العواكس (ريفلكتر) : من ميزتها أنها لاتأخذ مساحة مثل
إضاءة أخرى على حامل (فلاش+ستاند) ، كذلك رخيصة
السعر . من عيوبها أنه لايمكن استعمال موجهات إضاءة
معها مثل الهوني كومب والغريد .
إضاءة أخرى (فلاش) : بما أنها لاتحتاج إضاءة ساقطة
عليها لتعكس الضوء ، بالإمكان نقلها لأي موضع ، كما
يمكن التحكم في كمية الإضاءة وقوتها واستعمال
معدلات الضوء معها.
السقف والجدران : بإمكانهما عكس الإضاءة والعمل
كإضاءة مكملة ، والحجم الكبير سيعكس إضاءة أكثر
نعومة .
الملابس : عند لبس الالوان فانها تعكس أيضاً ولو
بشكل بسيط جداً لكن ملاحظ .
-Reflectors: One of the perks to using a reflector
as your fill light is that it does not take up the
space that a strobe on a lightstand would . The
downside to using a reflector as a fill light is that
they cannot be used with anything that directs
light only onto your subject, such as grids and
honeycombs, as those leave no light spill to hit
your reflector.
-Another Strobe: Since it doesn’t require another
light hitting it to make it a light source, a strobe
can be placed anywhere on the set when used for
fill. The amount of light desired for fill can be
adjusted and said light can be diffused with
a variety of modifier choices.
-Walls/Ceilings.
-Another Strobe.
Positioning your Fill Light
موقع الإضاءة المكملة
إذا أخترت العواكس كإضاءة مكملة ، يجب وضعها في
مقابل مصدر ضوء ، عادة الإضاءة الرئيسية . أما إذا
أخترت أستعمال إضاءة (فلاش) فبإمكانك وضعه أي
مكان للتخلص من الظلال الغير مرغوبة .
If you choose to use a reflector as your fill light,
it must be placed opposite of a light source,
usually the key light. If you choose to use a strobe
as a fill light, depending on the modifier used,
you can place it just about anywhere based
on preference to fill in unwanted shadows
in your image.
Rim Light إضاءة الأطراف – الحواف –
هي مصدر ضوء يستخدم لفصل الخلفية عن الموضوع
أو لفصل الأشخاص عن بعض عند تشابه الملابس
واللون . وتوضع خلف الشخص بحيث تشكل الإضاءة
عليه كلحقة ضوء أو حواف مضيئة ، أو إلى جانبه .
A rim light is a light source placed behind your
subject to cast light on the back of your subject,
allowing for some spill to leak around parts of
their body, creating a “rim” of light or
“lighted outline” around their body.This is typically
used to separate a subject from a background of
the similar color to what the subject is wearing,
to separate multiple subjects when they are all
wearing similar colors and to give depth to
your image.
Positioning your Rim Light
موقع إضاءة الأطراف
يجب أن تكون خلف الموضوع ، أما الجهة فحسب النتيجة
المرجوة والظروف كطول الشخص . نذكر منها :
خلف الشخص بدرجة 54 . – خلف ظهر الشخص .
تحت الشخص وباستخدام بيوتي ديش مع دفيوزر .
Should be positioned behind your subject, but
can be positioned in a few different ways partly
depending on the length of the subject that you
are desiring to include.
-Behind and to the Side of Your Subject 45°
-Directly Behind Your Subject : For waist-up
portraits and headshots.
-Below is a nice soft result using a beauty dish
Modifiers to Use for Rim Lights
معدلات إضاءة مناسبة لإضاءة الأطراف
الريفلكتر المعدني الأعتيادي . – بيوتي ديش .
سنوت : خاصة إذا كنت تريد التوجيه لطرف معين .
البارن دورز . – جل الالوان .
-Standard Reflector.
-Beauty Dish.
-Snoot : If U want a rim on only particular area .
-Barn Doors.
-Gels.
Hair Light إضاءة الشعر
أيضاً تستخدم للفصل بين الخلفية والشخص ، بالتحديد
الشعر ، حيث توضع أعلى الرأس . إضافةً إلى خلق عمق
في الصورة .
A hair light is also a light used for separation,
but one that is positioned to only light the top
of a subject’s head to create depth in an image.
Side Light الإضاءة الجانبية
الإضاءة الجانبية تستخدم لإضافة تأثير درامي على
الشخص ، فتتدرج الإضاءة على وجه الشخص من
مضيء إلى ظلام ، ومن شأنها إبراز تفاصيل البشرة.
Side lights add drama to a portrait as the light
sweeps across the face, it works like a gradient
and gets darker the further across the face
it goes.
Background Light إضاءة الخلفية
هي إضاءة موجهة للخلفية للتخلص من الظلال الغير
مرغوبة ، من الممكن أن تكون مساوية لقوة الإضاءة
الرئيسية أو أقل.
The background light adds light to the
background, and you may well have several
of these (especially if you have a large
background in the shot). They are equal to or
less powerful than the key light.
Positioning your Background Light
موقع إضاءة الخلفية
بالإمكان استخدام إضاءة واحدة ، لكن الأمثل استخدام
أكثر ، حتى لا تمثل أرجل الحامل ( الستاند ) أي عائق في
الصورة . ضع الإضائتين إلى اليمن واليسار خلف المودل ،
ثبت أحدى الإضاءات إلى أعلى الخلفية والأخرى
للأسفل لتغطية الخلفية بشكل كامل .
It can be optimal, to invest in two background
lights if you want even lighting on your subject
while taking a full length shot. Place one a little
higher than the other to cover both the lower and
upper halves behind your subject .
Floor Light إضاءة الأرضية
هي إضاءة موجهة للأرضية للتخلص من الظلال الغير
مرغوبة ، وذلك عندما تتركز الإضاءات الأخرى عادةً على
الجزء العلوي من الموضوع ، تصبح الأرضية مظلمة
بشكل واضح . تستخدم هذه الإضاءة لمن يريد تصوير
الشخص بالكامل وإظهار تفاصيل الالأرجل والحذاء .
Floor lights are great to use when you need to
illuminate the entire body, including the
feet/shoes. Due to light falloff and your lights
usually being positioned waist-level and higher,
the floor can usually go dark by the time the
light gets to the ground.